230 leraren gearresteerd sinds mei 2022
Spoedactie voor het redden van het leven van leraren en leraressen die vanwege hun mening gevangen zijn.
In de Iraanse gemeenschap hebben onderwijsgevenden respect van de bevolking; zij werken met liefde om het karakter, het vermogen en de toekomst van de nieuwe generatie vorm te geven. Zij bouwen aan de toekomst. Onder het juk van de religieuze dictatuur in Iran echter, leeft het onderwijspersoneel onder de armoedegrens en kunnen ze hun gezin zonder bijbaantjes in de avonduren niet onderhouden. Het onderwijs lijdt onder strenge controle van de religieuze moellahs en de kwaliteit van het onderwijsprogramma en de faciliteiten zijn onacceptabel. Leraressen worden sterk gediscrimineerd. Kinderen hebben geen recht op gratis onderwijs: rond drie miljoen leerlingen hebben geen toegang tot onderwijs in Iran.
Daarom gaan leraren en leraressen al maandenlang in honderden plaatsen in Iran de straat op, om te protesteren tegen het onmenselijke beleid van de heersende dictatuur. Meer dan duizend demonstranten zijn al opgepakt, velen werden mishandeld en gefolterd en hun lot is onzeker. Vooral de vrouwen onder hen staan onder grote druk, omdat het Iraanse regime een anti-vrouwen regime is. Naast folteringen worden zij geïntimideerd. Vaak hebben ze kinderen, die zonder hun moeder geen enkele steun hebben.
Dit project van SMVI steunt de dappere leraressen in de Iraanse gevangenissen. Zij verdienen onze ondersteuning voor spoedige vrijlating. Leraressen horen NIET in de gevangenis! Hun leven moet worden gered!
Onze werkwijze
SMVI werkt vanuit Nederland voor de vrijlating van politieke gevangenen en om executies in Iran te stoppen. Dat doet zij door middel van het verzamelen van informatie over mensen in gevaar, het informeren over de situatie in Iran, het organiseren van conferenties, seminars, noodacties en exposities.
Tegelijkertijd werkt de organisatie samen met personen, juristen en organisaties, om internationale druk op het regime uit te oefenen en schendingen van de mensenrechten te stoppen.
Dit werk heeft tot nu toe veel mensen het leven kunnen redden. Het werk is veilig omdat wij vanuit Nederland werken, en niet in Iran zelf, waar activisten in levensgevaar zijn en hun handen in het ondersteunen van mensen gebonden zijn. Omdat de medewerkers vrijwilligers zijn, die zelf ervaren hebben hoe het is onder het juk van de dictatuur te moeten leven, werken wij met grote inzet en geconcentreerd aan doelen die gezamenlijk worden gesteld. Wij zijn allen vrijwilligers, en werken met hart en ziel voor het goede doel. Daardoor worden kosten voor het werk verlaagd, en de effectiviteit verhoogd.
IRAN: Moedige protestbeweging van leraren
Burgerlijke moed tegen tirannie: opnieuw demonstreerden werknemers in de onderwijssector in 50 Iraanse steden voor hun rechten. Het regime reageerde met repressie op de vreedzame betogingen. Alleen al in Teheran werden meer dan 230 protesterende leraren gearresteerd.
In Iran komen steeds meer onderwijsmensen in opstand tegen de dictatuur. De afgelopen maanden hebben duizenden leraren in meer dan 100 Iraanse steden deelgenomen aan grote protestbijeenkomsten en stakingen, georganiseerd door lerarenvakbonden.
Leraren eisen betere arbeidsomstandigheden, eerlijke lonen en een einde aan discriminatie en onderdrukking. De protestbeweging geeft de corrupte dictatuur de schuld van de verwaarlozing van het onderwijs en de sociale onrechtvaardigheid in Iran en eist democratie en vrijheid.
De salarissen van de werknemers in de Iraanse onderwijssector zijn al jaren niet meer aangepast aan de economische situatie van het land. Keer op keer moeten leraren maanden wachten op de uitbetaling van hun salaris. Het regime negeert hun eisen en blijft snijden in de financiering van het onderwijs.
Op 21 april waren er opnieuw protestdemonstraties van leraren in meer dan 50 Iraanse steden. Het regime beantwoordde de vreedzame betogingen met repressie. Alleen al in Teheran hebben troepen van het regime hele straten afgezet om de demonstraties te verhinderen. Volgens Iraanse onderwijsvakbonden zijn in de hoofdstad meer dan 230 protesterende leraren gearresteerd, onder wie ongeveer 40 vrouwen. Onder de gearresteerden is de vakbondsactiviste Shahrzad Ghadiri. De gearresteerden hangt nu gevangenisstraf boven het hoofd wegens “het in gevaar brengen van de staatsveiligheid”.
In Iran zijn reeds talrijke leraren door de rechterlijke macht van het regime tot gevangenisstraffen veroordeeld wegens hun mensenrechten- of vakbondsactivisme. Hieronder volgen enkele voorbeelden:
Enkele voorbeelden van gedetineerde leraren:
Vier actieve leden van de Leraren Vakbond
Omid Shah Mohammadi, Hiva Qureshi, Parviz Ahsani en Kaveh Mohammadzadeh |
![]() |
---|
Uitingen van de diepe bezorgdheid van 11 VN-mensenrechtenrapporteurs over de gewelddadige onderdrukking van het maatschappelijk middenveld in Iran
25 juni 2022 – 11 deskundigen en mensenrechtenrapporteurs van de Verenigde Naties, waaronder Javed Rahman, de speciale rapporteur van de Verenigde Naties voor mensenrechten in Iran, hebben hun diepe bezorgdheid geuit over de gewelddadige confrontaties en arrestaties van activisten van lerarenvakbonden en de onderdrukking van recente protesten in Iran .
“We zijn bezorgd over de recente escalatie van willekeurige arrestaties van leraren, verdedigers van arbeidsrechten en vakbondsleiders, advocaten, verdedigers van mensenrechten en andere activisten van het maatschappelijk middenveld.”
Javaid Rahman’s interview met het Franse weekblad Le Point
1 juli 2022
Javed Rahman, speciaal rapporteur voor mensenrechten van de Verenigde Naties, in een interview met het Franse weekblad ‘Le Poin’: “Het Iraanse regime blijft het beleid van geweld en zware repressie toepassen tegen het maatschappelijk middenveld en activisten, waaronder leraren, in Iran. Alle ruimte voor dialoog is voor protesterende mensen weggenomen door veiligheidsmaatregelen.
De speciale VN-rapporteur voor de mensenrechten in Iran herinnerde eraan dat het Iraanse regime sinds mei van dit jaar minstens tachtig ontevreden leraren heeft gearresteerd met geweld van de veiligheidstroepen, en een aantal van hen heeft gedagvaard en ondervraagd via de rechterlijke macht.