Perzische muziek

Perzische traditionele muziek of Iraanse traditionele muziek, ook bekend als Perzische klassieke muziek bestaat uit kenmerken die zijn ontwikkeld door de klassieke, middeleeuwse en hedendaagse tijdperken van het land. Het beïnvloedde ook gebieden en regio’s die worden beschouwd als onderdeel van Groot-Iran. Vanwege de uitwisseling van muziekwetenschap door de geschiedenis heen, zijn veel van de klassieke melodieën (modi) en modi van Iran gerelateerd aan die van zijn naburige culturen.

De klassieke kunstmuziek van Iran functioneert vooral als een spiritueel hulpmiddel, zoals het door de geschiedenis heen heeft gedaan.

Korte geschiedenis

De geschiedenis van muzikale ontwikkeling in Iran gaat duizenden jaren terug. Archeologische gegevens die worden toegeschreven aan “pre-Iraanse” beschavingen, zoals die van Elam in het zuidwesten en van Oxus in het noordoosten, tonen muzikale tradities in de prehistorie. Er is weinig bekend over de muziek van de klassieke Iraanse rijken van de Meden, de Achaemeniden en de Parthen. Een uitgebreide muzikale scène wordt echter onthuld door middel van verschillende fragmentarische documenten, waaronder documenten die werden waargenomen aan het hof en in openbare theaters en documenten die gepaard gingen met religieuze rituelen en gevechtsvoorbereidingen. Jamshid, een koning in de Iraanse mythologie, wordt beschouwd als de ‘uitvinder’ van muziek.

De geschiedenis van de Sassanische muziek is beter gedocumenteerd dan de eerdere perioden, en de namen van verschillende instrumenten en hofmuzikanten uit het bewind van de Sassaniërs zijn gestaafd. Onder de heerschappij van de Sassaniden werd modale muziek ontwikkeld door een zeer gevierde dichter-muzikant van de rechtbank genaamd Barbad, die in veel documenten wordt herinnerd. Misschien heeft hij de luit uitgevonden en de muzikale traditie die zou veranderen in de vormen van dastgah en maqam.

Khosrow II was een groot beschermheer van muziek, en zijn beroemdste hofmuzikant, Barbod, zou een muzikaal systeem hebben ontwikkeld met zeven modale structuren (bekend als de Koninklijke Modes), dertig afgeleide modi en 365 melodieën, geassocieerd met de dagen van de week, maand en jaar. Iraanse academische klassieke muziek is, naast het behoud van melodietypes die worden toegeschreven aan Sassanische muzikanten, gebaseerd op de theorieën van sonische esthetiek zoals uiteengezet door mensen als Iraanse muziektheoretici in de eerste eeuwen van na de islamitische verovering van het Sassanidenrijk, met name Avicenna. Farabi, Qotb-ed-Din Shirazi en Safi-ed-Din Urmawi. Het is ook rechtstreeks verbonden met de muziek van het 16e-18e-eeuwse Safavid-rijk.

Onder het bewind van de 19e-eeuwse Qajar-dynastie werden de klassieke melodietypes ontwikkeld, naast de introductie van moderne technologieën en principes uit het Westen. Mirza Abdollah, een vooraanstaande tar- en setarmeester en een van de meest gerespecteerde musici van het hof van de late Qajar-periode, wordt beschouwd als een grote invloed op het onderwijs van klassieke Iraanse muziek in de hedendaagse conservatoria en universiteiten van Iran. Radif, het repertoire dat hij in de 19e eeuw ontwikkelde, is de oudste gedocumenteerde versie van het zeven dastgah-systeem en wordt beschouwd als een herschikking van het oudere 12 maqam-systeem.

Tijdens de late Qajar en de vroege Pahlavi-periodes werden talloze muzikale composities geproduceerd binnen de parameters van klassieke Iraanse modi, en veel betroffen westerse muzikale harmonieën. De introductie en populariteit van westerse muzikale invloeden in de vroege hedendaagse tijd werd bekritiseerd door traditionalisten, die vonden dat traditionele muziek in gevaar kwam. Het was vóór de jaren vijftig dat de muziekindustrie in Iran werd gedomineerd door klassieke musici.

In 1968 hielpen Dariush Safvat en Nur-Ali Borumand bij het vormen van een instelling genaamd het Centrum voor Behoud en Propagatie van Iraanse Muziek, met de hulp van Reza Ghotbi, directeur van de National Iranian Radio and Television, om de traditionele muziek In de jaren zeventig te redden. Het “Radif van Iraanse muziek” werd officieel ingeschreven op de UNESCO representatieve lijst van het immaterieel cultureel erfgoed van de mensheid in 2009, beschreven als “het traditionele repertoire van de klassieke muziek van Iran”.

Instrumenten

Inheemse Iraanse muziekinstrumenten die in de traditionele muziek worden gebruikt, omvatten snaarinstrumenten zoals de chang (harp), qanun, santur, rud (oud, barbat), teer, dotar, setar, tanbur en kamanche, blaasinstrumenten zoals de sorna (zurna), karna, ney en neyanban, en percussie-instrumenten zoals de tompak, kus, daf, naqare en dohol. Sommige instrumenten, zoals de sorna, neyanban, dohol en naqare, worden meestal niet gebruikt in het klassieke repertoire, maar wel in de volksmuziek. Tot het midden van het Safavid-rijk was de chang een belangrijk onderdeel van de Iraanse muziek. Het werd toen vervangen door de qanun (citer) en later door de westerse piano. De tar fungeert als het belangrijkste snaarinstrument in een uitvoering. De setar komt vooral veel voor onder soefimuzikanten. De westerse viool wordt ook gebruikt, met een alternatieve stemming die de voorkeur heeft van Iraanse muzikanten. De ghaychak, dat is een soort viool, wordt na vele jaren van uitsluiting opnieuw geïntroduceerd in de klassieke muziek.