NoRuz – Iraans Nieuwjaar
Ter ere van de lente en het nieuwe jaar is het een zevenduizend jaar oude traditie om tijdens NoRuz in de huizen van de Iraniërs een ceremoniële tafel met de Haft-Sin (Sofreh-e Haft-Sin) neer te zetten. Haft-Sin betekent letterlijk 7 “sin”. Het is de gewoonte om met NoRuz 7 schotels met voorwerpen uit te stallen die met de Perzische letter Sin beginnen.
Hyacint: de hyacint (“Sonbol”) is één van de 7 “sin”. De bloem van de hyacint betekent dat de lente komt en heeft een hemelse geur.
Spruitgroente: tarwe- of gerst spruiten (“Sabzeh”) behoren ook tot de 7 “sin”. Dit vertegenwoordigt de wedergeboorte van de natuur, vruchtbaarheid en symboliseert het begin van de lente.
Vissen: Ook een kom met goudvissen staat op de ceremoniële Haft-Sin tafel. De goudvissen die zwemmen in de kom weerspiegelen het leven.
Tarwe pudding: “Samanu” is een zoete pudding van tarwekiemen. Het is een calorierijk voedsel met veel vitamine E. het vertegenwoordigt kracht en de voorbereiding op het nieuwe jaar. Samanu is de ultieme verfijning van de Perzische kookkunst.
Munten: munten (“Sekkeh”) horen ook bij de 7 “sin”. Munten van goud of zilver symboliseren rijkdom en welvaart.
Spiegel: Op de Haft-Sin tafel staat ook een spiegel. De spiegel symboliseert de hemel en is een reflectie van de Schepping. Als men diep in zichzelf kijkt wordt de ziel weerspiegeld.
Zilverbes: Zilverbes “Senjed” maakt ook deel uit van de Haft-Sin. Het is de zoete, korrelige gedroogde vrucht van de Oleaster (wilde olijf), voornamelijk geteeld in Centraal-Azië en een groot deel van Iran. Men beweert dat je onder een Senjed boom onbewust verliefd kunt worden. Het symboliseert de liefde en passie voor schoonheid.
Sumak: De sumakbessen (‘Soumah”) van de Haft-Sin zijn gedroogd en gesuikerd. De purperen bessen vertegenwoordigen de dageraad voor zonsopgang, en het begin van een nieuwe dag.
Knoflook: Knoflook (“Sir”) vertegenwoordigt medicijn tegen ziektes en staat voor gezondheid en welzijn.
Azijn: Azijn (Serkeh) staat symool voor ouderdom, geduld en, het aanvaarden van welwillendheid en het dragen van ontberingen.
Appel: In Iran is de appel (“Sib”) het hele jaar door verkrijgbaar in alle kleuren en smaken. Een rode appel staat voor natuurlijke schoonheid en gezondheid.
Het Heilige boek en gedichten: Tijdens Noruz leest men bij de Haft-Sin tafel de gedichten van de beroemde dichter Hafiz of verzen uit de heilige boeken. Wilde zure sinaasappels (Narenj) die in een kom water drijven staan voor de aarde die om zijn as draait. Men zegt dat Narenj dan om zichzelf draait als teken dat er een nieuw jaar begint.
Beschiderde eieren: kleurige eieren zijn een symbool voor de schepping en vruchtbaarheid. Het gezin, speciaal voor de gelegenheid gekleed, verzamelt de eieren in een mandje.
Kaarsen: Kaarsen en kandelaars (“Sham”), staan symbool voor licht en kennis. Zij vertegenwoordigen het brengen van licht en geluk in het leven.
Perzische lekkernijen symboliseren zoetheid
Herb rijst en vis, een speciaal diner voor Noruz
Architectuur van Iraanse huizen, 18de eeuw
0
Vuur festival, de laatste dinsdagavond van Perzische jaar
De laatste dinsdagavond van het Iraanse jaar bekend als Chahar Shanbeh Suri (Chahar shanbé Suri – meestal uitgesproken Chārshambé-suri), de vooravond van die wordt gekenmerkt door bijzondere gebruiken en rituelen, met name springen over vuur. Aan de vooravond van de laatste woensdag ….